Klinische dermatologie Allergologie

Informatie

Een allergische reactie ontstaat wanneer het afweersysteem reageert na contact met een bepaalde stof (allergeen). Er zijn verschillende soorten allergie, zoals contactallergie, zonallergie, allergie voor pollen, dieren, huisstofmijt, voeding, medicatie, enz.

Contactallergie

Bij een contactallergie ontstaat meestal eczeem op de plaatsen die contact hebben met bepaalde stoffen, zoals nikkel (juwelen), geurstoffen en bewaarmiddelen in cosmetica (o.a. crèmes, shampoo of douchegel) of medicatie (o.a. ontstekingswerende crèmes). Hierbij is het niet voldoende het eczema te behandelen, maar dienen de oorzakelijke stof(fen) te worden ontdekt en vermeden. Dit kan door middel van epicutane testen.

Epicutane testen

Hoe verloopt de test?

Voor deze testen dient u gedurende een week driemaal op consultatie te komen, namelijk op maandag, woensdag en vrijdag. Gedurende deze week mag u de rug niet wassen en niet overmatig zweten (bijv. sporten).

• Op maandag worden de producten onder een pleister op uw rug aangebracht. Deze blijft 48 uur ter plaatse. Het is belangrijk dat u op deze dag alle stoffen meebrengt waarmee u thuis of op het werk in contact komt en waarvan u denkt dat ze mogelijk belangrijk zijn (bijv. handzepen, douchegel, shampoo, parfum, make-up of geneesmiddelen).
  • Op woensdag wordt de pleister van de rug gehaald en worden de stoffen afgetekend met een huidstift. Het is aangeraden dat u op deze en de volgende dagen minder goede of donkere kledij draagt.
  • Op vrijdag is de uitslag van de test bekend en wordt advies gegeven hoe u de stoffen waarop u allergisch bent kan vermijden en welke veilige alternatieven er voorhanden zijn.

Belangrijke informatie

Verwittig steeds de arts over de medicatie die u inneemt. Een week voor de testen mag u geen crèmes meer op de rug aanbrengen. Om de test correct te kunnen uitvoeren mag er geen huiduitslag op de rug aanwezig zijn en mag u twee weken voor de test niet met de rug in de zon komen of onder de zonnebank.

Het uitvoeren van de epicutane testen kan een tijdelijke verergering van het eczema veroorzaken. Raadpleeg uw arts indien u ongerust bent.

Allergie voor pollen, dieren, huisstofmijt, voeding, geneesmiddelen, etc

De allergieën voor huisstofmijt, pollen, kat en hond zijn de meest voorkomende, maar de laatste jaren is er een toename van allergieën op o.a. voeding, geneesmiddelen, insecten, etc. Een allergische reactie kan symptomen veroorzaken op de huid, longen of spijsverteringsstelsel. Het is niet voldoende de symptomen te behandelen zonder de oorzaak te achterhalen. Het opsporen van deze allergieën kan gebeuren door middel van een bloedtest of priktest.

Priktest

Hiervoor worden de allergenen door middel van een druppel op de voorarm aangebracht, waarna de druppel met een zeer fijn naaldje doorprikt wordt. Na 15 minuten wordt gekeken of er een reactie is opgetreden. Belangrijk is dat u gedurende 1 week voor de testen geen antihistaminica (tegen jeuk of allergie) inneemt.